Scandic ContainerKONTTISANASTOA

KONTTISANASTOA

Kontti- / logistiikka-alan sanastoa:

ACEP = kontin omistajan standardi kontin kunnolle (vähintään sama kuin CSC)
ASIS = siinä kunnossa kuin myyntihetkellä on
BAF = Bunker adjustment factor > Tämä polttoaineiden hintojen vaihteluun perustuva lisä voidaan laittaa perus kuljetushinnan lisäksi, yleensä 0-10 %
CSC voimassaolo = tarra tai stanssaus CSC kilvessä, joka kertoo kauanko CSC on kyseisessä kontissa voimassa
CSC = kansainvälinen standardi kontin kunnolle
CSC tarkistus = kontti tarkistetaan konttivarikolla tietyn standardin mukaan. Kontin läpäistessä tarkistuksen CSC voimassaoloaikaa voidaan jatkaa.
CWO = cargo worthy > lastikuntoinen
Container = kontti
DC = dry cargo > perus ISO-merikontti
DD = double door = kummastakin päästä avattava kontti
Depo = tyhjien konttien varikko
Estimaatti = korjausraportti
Estimoitu = arvioitu > laivojen lähtö ja saapumisaika-arvio (estimated arrival day)
Ex RC = entinen pakastekontti, joka myydään eristekonttina (koneisto poistettu)
FL = flat rack = “kontti” jossa ei seiniä eikä kattoa
FOT = free on truck = vapaasti autonpäällä
FT = jalkaa = 1 metri > 3,28 jalkaa
HC = High Cube 9,6 FT, normaalia DC konttia korkeampi
HRF = high cube reeffer
HIAB = kuljetusalusta, jolla kontti voidaan laskea usean metrin päähän alustasta
IBC säiliö = intermediate bulk container
IMCO label = merkki, joka kertoo lastissa olevan haitallisia tai vaarallisia aineita
IC = insulated container > eristekontti
IICL 5 = opas, joka määrittää kontin kunnon ja korjaustarpeen. Käytetään kontin tarkistuksissa.
ISO-kontti = kansainvälisen mittastandardin täyttävä kontti.
Koukkutartunta = kontin päätyseinässä oleva nostokorvake, josta kontti vedetään kuljetusalustalle.
Kurottaja = trukki, jota käytetään konttien siirrossa.
Maximum gross weight (MGW) = suurin sallittu kokonaispaino
Modifioitu = muutettu, puhutaan yleensä OT / Open Top konttien yhteydessä jolloin tavallisesta DC kontista in tehty OT kontti.
Neutralisointi = kontin etukirjaimien (prefix) poisto kontista. Tehdään kun kontti myydään.
SD / FSD = kontissa on pitkällä sivulla koko kyljen aukeavat sivuovet
OT = Open Top kontti (katon tilalla pressu, katon kautta lastattava)
Payload = MGW – TARE = suurin sallittu lastin paino
PW = Pallet Wide > sisämitoiltaan 9cm DC konttia leveämpi
Prefix = kontin tunnistenumeroa ennen olevat etukirjaimet esim. EPPU, etukirjaimet määrittelevät kontin tyypin ja sen omistajan
RF = reeffer container = pakkas- / lämpökontti
Sideloader = kuljetusalusta, joka laskee kontin alustan viereen maahan
Single Use / One Way / One Trip Container = sanonta koskee uusia merikontteja, jotka käyvät aina 1-2 lastausta ennen kuin tulevat myyntiin
Tank Container = nestemäisten aineiden kuljetuksiin / varastointiin
Tare = kontin oma paino
TOP = toimitettuna perille
Terminaali = alue, jossa säilytetään maasta lähteviä ja sinne saapuneita kontteja, jotka ovat yleensä lastissa
TEU = konttiliikenteen perusmittayksikkö. 1TEU on 20 jalkaa pitkä ja 8,6 jalkaa korkea. 40’DC = 2 TEU
Tsekkari = kontintarkistaja
Vaihtolavakiskot = kontin pohjaan asennettavat kiskot, jotka mahdollistavat vaihtolavakuljetukset
Varastokontti = kontti, joka ei enää täytä CSC standardeja mutta sopii vielä hyvin varastointiin
WWT = vesi- ja valotiivis kontti, joka on saatettu korjata väliaikaisilla korjauksilla

ongelmajate-ja-ymparistokontit-22